onsdag 14 juli 2010

Madelene - en ny stjärna


Medelene Liljestam från Landskrona vann Storforsen-publikens hjärtan.
- Innan Diggiloo-turnén hade hon aldrig stått på en stor scen förut. Det kan man inte tro, berömde Lasse Holm och spådde Landskrona-tjejen en lysande framtid.
Att Madelene fått plats bland kändisarna på turnén beror på att hon vann talangtävlingen Next Star 2010 som Diggiloo arrangerar tillsammans med Ica Maxi.
- Jag sökte till tävlingen mest för skojs skull, berättar Medelene.
När hon framförde sitt solonummer smälte publiken runt Storforsens vackra naturscen. Applåderna blev långa och högljudda.
Madelene tackade flera gånger...
Vi lär få höra mer av sångfågeln från Landskrona.
Innan konserten vid Storforsen hade Madelene aldrig varit norr om Stockholm.
- Jag känner mig lite seg i dag eftersom jag knappt kunde sova. Det var ju så ljust, säger hon och fortsätter:
- Jag ringde min pappa och han svarade nyvaket; "Vet du vad klockan är?". Det var ju mitt i natten men det hade jag glömt bort eftersom det var så ljust ute.
Madelene var betagen av den vackra naturen. Och under turnén har hon för första gången sett en älg i vilt tillstånd.
Det enda hon inte gillar med Norrland är små surrande insekter.
- Myggen är inte snälla.
Men hon trivs med Diggiloo-gänget.
- Det är fantastiskt kul och jag lär mig jättemycket. Att få turnera med Diggiloo är den bästa skola man kan få. Det ger erfarenhet direkt.
TEXT OCH FOTO: TONY BERGLUND